Imaturitatea spirituala

Text : I Cor 3:1-23
Subiect : Biserica Imatura
Scop : Sa descoperim trasaturile specifice ale Bisericii din Corint si sa întelegem de
ce apostolul Pavel a identificat-o la stadiul prunciei spirituale . Sa
observam care dintre aceste caracteristici sunt comune bisericii în
care slujim si sa evaluam de ce imaturitatea spirituala este o piedica pentru
misiune.
Verset de memorat : I Cor 3:1
Observatii generale

Pe vremea apostolului Pavel, Corintul a fost cel mai mare oras al Greciei, avînd o industrie si un comert prosper . Aceasta prosperitate materiala , a adunat în acest oras o conglomeratie de nationalitati. Acest creuzet în care au fost amestecate obiceiuri si culturi diferite , a facut ca în Corint viata spirituala sa fie deosebit de poluata.Locuitorii acestui oras erau plini de tot felul de vicii si placeri carnale. La templul Afroditei , erau o mie de preotese care practicau zilnic prostitutia ca act de închinare. Din aceasta cauza viata morala a locuitorilor Corintului a ajuns sa fie atît de decazuta încît cea mai josnica acuzatie a acelor zile, era s-l numesti pe cineva „Corintinean”.

Biserica din acest oras s-a înfiintat prin slujirea apostolului Pavel, care a ajuns în Corint în timpul celei de-a doua calatorie misionara. Aici el a întîlnit un grup de crestini veniti din Roma, cu care a constituit nucleul bisericii Fapte 18:1-3. În acest oras apostolul Pavel a ramas un an si sase luni , timp în care multi dintre Corinteni au crezut si au fost botezati. Fapte 18:8

Prin scrisorile pe care apostolul Pavel le scrie acestei biserici mai tîrziu, putem constata ca Biserica din Corint, a fost cuprinsa de spiritul vremii. Viata membrilor bisericii se asemana cu cea a locuitorilor Corintului. Din acesta cauza apostolul Pavel îi numeste pe membrii acestei biserici„crestini firesti” ; „prunci în Hristos”!

„ Cît despre mine , fratilor, nu v-am putut vorbi ca unor oameni duhovnicesti, ci a trebuit sa va vorbesc ca unor oameni lumesti , ca unor prunci în Hristos „! I Cor 3:1

Trasatura fundamentala a bisericii din Corint era imaturitatea spirituala. Aceasta noua lectie a studiului pe care îl parcurgem, va evidentia sapte caracteritici ale membrilor unei biserici imature ,si care sunt caile prin care Diavolul încearca sa împiedice maturizarea spirituala:

  1. Membrii unei biserici imature, nu pot întelege lucrurile duhovnicesti

O caracteristica a copilariei este faptul ca în acesta perioada cunostinta si întelegerea lucrurilor este limitata. Copiii nu au capacitate de discernamînt . Ei percep realitatea la un nivel empiric. În acelasi stadiu de cunoastrere si de întelegere a realitatii , se afla si pruncii spirituali :

„ Omul firesc nu primeste lucrurile Duhului lui Dumnezeu, caci pentru el sunt o nebunie, si nici nu le poate întelege, penru ca trebuiesc judecate duhovniceste. Omul duhovnicesc însa , dimpotriva , poate sa judece totul , si el însusi nu poate fi judecat de nimeni „ I Cor. 2:14-15

Fiecare credincios a început viata de credinta cu acest stadiu al prunciei spirituale. Marea problema a unei biserici imature este ca si dupa multi ani de zile ,membrii ei au ramas la aceiasi statura spirituala. Nu au trecut de faza lucrurilor de suprafata, umbla doar prin vedere , traind în superficialitate si ignoranta, resping lucrurile Duhului , considerîndu-le o nebunie.
Spre deosebire de crestinul firesc, omul duhovnicesc, are abilitatea de a privi dincolo de suprafata si a descoperi adevarul si esenta lucrurilor. Acesta creste din punct de vedere spiritual , avînd întelepciunea de a cunoaste voia lui Dumnezeu si capacitatea unui discernamînt spiritual care îl ajuta sa înteleaga viata din perspectiva lui Hristos.

Omul duhovnicesc gîndeste ca si Hristos si judeca toate lucrurile pentru ca a primit lumina prin descoperirea data de Duhul lui Dumnezeu I Cor . 2:12

În atîtea biserici întîlnim si astazi oameni concentrati numai asupra lucrurilor de suparafata.Oameni mofturosi care se supara la fiecare cuvînt si la fiecare atitudine care nu este pe placul lor. Orbiti de lucrurile exterioare acestia urmaresc doar felul cum s-a îmbracat, sau ce masina si-a luat vecinul. Nu înteleg lucrurile adînci ale lui Dumnezeu, iar atunci cînd li se vorbeste despre ele, li se par o nebunie. Toate acestea sunt semne ale imaturitatii si o dovada a faptului ca înca suntem departe de statura spirituala pe care Dumnezeu o asteapta.

  1. Membrii unei biserici imature nu pot primi o hrana tare

Maturitatea unei persoane se cunoaste nu numai dupa atitudinea fata de lucrurile înconjuratoare ci si dupa dieta. Caracteristic în dieta copiilor este laptele. Vorbind despre Biserica din Corint , apostolul Pavel spune: „ V-am hranit cu lapte , nu cu bucate tari, caci nu le puteti suferi; si nici acum chiar nu le puteti suferi; „ I Cor. 3:2Apostolul Pavel era pregatit sa ofere celor din Corint hrana tare, din cauza imaturitatii lor însa Pavel, a trebuit sa folosesca din nou biberonul. Aceasta arata trista realitate arata ca apostolul Pavel, în loc sa zideasca zidurile,sau sa lucreze la acoperisul templului lor spiritual , a trebuit sa se întoarca din nou la temelie. Acest adevar este bine subliniat de scriitorul epistolei catre Evrei care spune :

În adevar, voi cari de mult trebuia sa fiti învatatori , aveti iarasi trebuinta de cineva sa va învete cele dintîi adevaruri ale cuvintelor lui Dumnezeu , si ati ajuns sa aveti nevoie de lapte , nu de hrana tare. Si oricine nu se hraneste decît cu lapte, nu ete obisnuit cu cuvîntul despre neprihanire caci este un prunc. Dar hrana tare este pentru oamenii mari, pentru aceia a caror judecata s-a deprins , prin întrebuintare , sa deosebeasca binele si raul”. Evrei 2:12-14 Sunt asa de multi si astazi crestini carora le plac doar povestirile biblice , dar nu gasesc nici o placere în doctrinele Scripturii. Carora le plac mai mult ilustratiile si glumele , decît adevarul despre jertfa lui Hristos si pocainta . Se opresc doar la lucrarea de mîntuire si rascumparare , dar nu merg spre cele desavîrsite, învatînd despre sfintire si slujire.

Care-i hrana ta preferata ? Pentru a depasi stadiul de imaturitate ,multe biserici ar trebui sa auda acelasi îndemn :….” sa lasam adevarurile începatoare ale lui Hristos, si sa mergem spre cele desavîrsite, fara sa mai punem din nou temelia pocaintei de faptele moarte, si a credintei în Dumnezeu, învatatura despre botezuri , despre punerea mîinilor , despre învierea mortilor , si despre judecata vesnica” Evrei 6:1-2
III Membrii unei biserici imature au o atitudine egocentrica

Cei din Corint obisnuiau sa foloseasca pronumele personal la persoana întîia singular : „eu” În argumentatiile dintre ei acestia au spus deseori: „eu sunt a lui Pavel !” „ eu sunt a lui Apolo”; „eu a lui Chifa !” „si eu a lui Hristos !” I Cor. 1:12 si 2:4. Aceasta atitudine demonstreaza egocentrism. Prin semnele prin care le fac copiii, chiar înainte de a vorbi, acestia exprima aceeasi atitudine egocentrica încercînd sa spuna : „da-mi” „mie” „al meu”. Este foarte greu sa-i determini pe copii sa dea din ceea ce au si altora. Chiar si atunci cînd crezi ca ai reusit , constati ca acestia se razgîndesc foarte repede. Acest egocentrism exacerbat întîlnit în Biserica din Corint, a format partide si a condus la învrajbire si diviziune I Cor. 3:3 !

Si apostolul Pavel a trecut prin acest stadiu de pruncie spirituala. În marturisirea pe care a facut-o Filipenilor, el arata ca a fost o vreme cînd si în viata lui a domnit „Eul”. Fil.3:5-6. Dar a ajuns sa depaseasca acest stadiu spiritual . A fost o vreme cînd tot ceea ce era important pentru „Eu” (sine), a socotit a fi o pierdere, pentru a-L cîstiga pe „EL”. Din acel moment pentru apostolul Pavel , totul a devenit „El „ . Fil. 3:7-11

Cele mai multe lupte pe care le întîlnim astazi sunt cauzate de eul nostru care a ajuns prea mare. Într-o biserica imatura vei auzi foarte des spunîndu-se: „eu nu mai am loc”; „mie nu mi s-a dat ceea ce mi se cuvine „ ; mi s-a luat ceea ce este al meu „ etc. Apostolul Pavel i-a sfatuit pe credinciosii din Corint sa coboare din tarcul spiritual în care s-au blocat si sa-i vada pe lucratori si slujirea pe care acestia o fac dintr-o alta perspectiva , pentru ca astfel sa poata ajunge la altruism si unitate. I Cor. 3:5-9
IV Membrii unei biserici imature nu se împotrivesc pacatului

Desi în Biserica din Corint era o stare de imoralitate bine cunoscuta, niciunul dintre membrii acesteia nu au manifestat vre-o atitudine de condamnare si împotrivire fata de pacat. Mai mult decît atît; au fost unii care au considerat pacatul o mare bravura, falindu-se cu cei implicati :

Din toate partile se spune ca între voi este curvie; si înca o curvie de acelea, care nici chiar la pagîni nu se pomeneste: pîna acolo ca unul dintre voi traieste cu nevasta tatalui sau. Si voi v-ati falit ! si nu v-ati mîhnit mai degraba, pentru ca cel ce a savîrsit fapta aceasta , sa fi fost dat afara din mijlocul vostru „! I Cor.5:1-2

Copiii nu pot evalua corect situatiile cu care se confrunta , iar cînd vine pericolul nu manifesta nici un fel de împotrivire. Biserica din Corint dovedeste ca era în aceasta stare de pruncie spirituala , pentru ca n-a reactionat fata de pacat. Spiritul lumii strecurat în biserica de astazi prin ecumenism si globalizare , provoaca aceeasi atitudine. În tot mai putine biserici se condamna pacatul si se exercita disciplina.

Cunoscînd gravitatea acestei stari si cît de severe sunt urmarile pacatului, apostolul Pavel se pronunta raspicat : „am hotarît ca un astfel de om sa fie dat pe mîna Satanei , pentru nimic irea carnii , ca duhul lui sa fie mîntuit în ziua Domnului Isus” I Cor.5:5.

Iar celor din Corint le spune : „Maturati aluatul cel vechi, ca sa fiti o plamadeala noua , cum si sunteti fara aluat; caci Hristos , pastele noastre , a fost jertfit. Sa praznuim dar praznicul nu cu un aluat vechi , nici cu un aluat de rautate si viclenie , ci cu azimile curatiei si adevarului”. I Cor.5:7-8

  1. Membrii unei biserici imature urmaresc darurile, nu roadele spirituale

Copiii iubesc darurile. Tot ceea ce acestia asteapta , este ca darurile sa fie cît mai multe si împartite cît mai des. În Biserica din Corint era o goana dupa darurile Duhului. În rîvna de a le dobîndi , unii au încercat chiar sa le falsifice. Constient de acest pericol , apostolul Pavel a încercat sa puna ordine si sa fixexe reguli : Sa caute sa aiba darurile care zidesc Biserica, I Cor.14:12, cînd cineva vorbeste în alta limba sa fie si cineva care sa talmaceasa I Cor 14:13 , cei ce vorbesc sa o faca în ordine, iar ceilalti sa judece I Cor. 14: 23-31, si 40, iar femeile sa taca în adunari I Cor.14:34

În acelasi timp Pavel a aratat ca o vorbire inteligibila este mult mai benefica decît vorbirea în alta limba I Cor.14:14-19, iar roadele spirituale trebuie sa primeze darurilor Duhului I Cor .I Cor 13:1-13. Pentru a împlini aceste reguli apostolul Pavel le cere maturitate si discernamînt : „ Fratilor , nu fiti copii la minte; ci la rautate , fiti prunci; iar la minte fiti oameni mari „ I Cor. 14:20

Nu cumva în biserica în care slujesti au capatat prioritate darurile spirituale în detrimentul roadelor Duhului Sfînt ? Pentru Dumnezeu este mai important ceea ce suntem decît ceea ce facem, de aceea ca sa fim a înaltimea chemarii Lui, sa urmarim aceiasi tinta.
VI Membrii unei biserici imature au îtrebari, nu raspunsuri

Daca urmarim problemele la care a trebuit sa raspunda apostolul Pavel în scrisorile pe care le-a trimis Bisericii din Corint ,observam ca acestia aveau o multime de întrebari si probleme nelamurite. Atfel cei din Corint, aveau întrebari cu privire la identitatea si autoritatea apostolilor I Cor. 4:1-7; modul cum sa rezolve conflictele I Cor 6:1-7 ; viata de familie I Cor. 7:1-40; cina Domnului I Cor. 10:1-11.33 ; tinuta femeii în adunari I Cor 11:1-16; învierea lui Hristos I Cor. 15:1-20 ; lucrurile viitoare I Cor. 15:22-58 ; si lista ar putea sa continuie.

Urmarind aceste aspecte , putem spune ca aproape ca nu era vre-un domeniu al vietii lor spirituale, asupra caruia sa fie lamuriti pe deplin. Si copiii sunt la fel : îmi amintesc ca atunci cînd fiul meu avea doar 3- 4 ani, acesta avea o multime de întrebari pentru fiecare lucru. Dupa ce reuseam sa-i raspund ,explicînd fiecare detaliu exterior , cînd ma asteptam ca sirul întrebarilor sa se termine, el continua întrebînd : dar ce este înauntru ?

Întrebarile lui exprimau nu numai curiozitate ci si o stare de imaturitate. Astazi în multe biserici, pe lista problemelor neclarificate , sunt trecute întrebari cu privire la : divinitatea Domnului Isus,infaelibilitatea Cuvîntului lui Dumnezeu, inspiratia Scripturii, existenta diavolului , învierea mortilor, judecata viitoare : etc. Toate aceste identifica de fapt imaturitatea spirituala.

VII Membrii unei biserici imature nu slujesc ,ci asteapta sa fie slujiti

În Corint, apostolul Pavel îsi justifica slujba I Cor. 4:1-17, II Cor 3:1-6, II Cor 12 :11-21, arata ca fiind parte a aceluiasi trup, toti credinciosii trebuie sa fie slujitori I Cor. 12:31, darurile primite sunt spre folosul altora I Cor.12:1-11 , iar rasplata este pentru cel ce trudeste si plateste pretul slujirii I Cor.9:1-14

Cu toate ca aceste învataturi erau o prvocare pentru slujire, cei din Corint erau însa nepregatiti penru aceasta jertfa . Lupta lor era mai mult pentru obtine întaîietate si pozitii de conducere , decît pentru împlinirea nevoilor altora. Atunci cînd s-au hotarît sa faca o strîngere de ajutoare, nici dupa un an de zile n-au reusit sa termine I Cor. 16:1-12, II Cor. 8:1-15.

Nici în bisericile de astazi nu sunt prea multi care dau navala pentru slujire . Tot mai multi asteapta sa fie slujiti. Lipsa slujirii si a slujitorilor este un semn al imaturitatii. De aceea ar trebui sa ne rugam asa cum domnul Isus a învatat pe ucenicii sai: „Doamne scoate lucratori la secerisul Tau”! .

Urmarind experienta bisericii din Corint întelegem ca Diavolul împiedica maturizarea spiritua si prin acesta stare descalifica biserica pentru misiune si pentru multiplicare. Numai o persoana matura se poate reproduce si poate avea copii. Deoarece pruncii spirituali nu se pot califica pentru misiune, trebuie sa urmarim cresterea spirituala pentru ca o Biserica misionara este formata din membri maturi spiritual. Amin
Întrebari pentru discutie :

– Care dintre aceste semne ale imaturitatii spirituale sunt întîlnite cel mai fregvent în biserica în care slujesti ?
– Care sunt cele mai fregvente întrebari pe care le pun membrii bisericii tale?
– Ce împiedica membrii bisericii în care slujesti sa se implice mai mult în slujire ?
– O biserica imatura , are vreun impact asupra misiunii si-a evanghelizarii ? În ce fel ?

Dan Boingeanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *