Bunatatea lui Dumnezeu

Bunatatea lui Dumnezeu – motiv de inchinare

Urmatoarea serie de studii ne va obliga sa cercetam Scripturile pentru a gasi motive de inchinare si de lauda lui Dumnezeu. Noi am fost facuti pentru a-i aduce slava Lui, dar asa fara nici un motiv dupa caderea omului in pacat, noi, pur si simplu nu ne inchinam Lui. Acest lucru nu ne vine de la sine si nu ni se pare uneori natural. Cu toate acestea ca si crestini studiul Cuvantului Sau ne descopera si ne aminteste toate motivele pe care le avem pentru a ne inchina Lui. De aceea, sa cautam in el aceste motive. Vom ramane uimiti cat de multe vom gasi! Acesta va fi practic nu un serviciu de studiu propriu-zis, ci de lauda si inchinare.

Un beneficiu binecunoscut al inchinarii: suntem schimbati din slava-n slava, facuti si mai mult asemenea Lui:
2Corinteni 3:18: ” Noi toti privim cu fata descoperita, ca intr-o oglinda, slava Domnului, si suntem schimbati in acelasi chip al Lui, din slava in slava, prin Duhul Domnului.

Apoi, “o biserica inchinatoare este o biserica evanghelizatoare”. Este un lucru bine stiut ca acolo unde El este inaltat, altii se vor simti atrasi de El! Recunoasteri biblice ale bunatatii lui Dumnezeu. Este un mare lucru atunci cand un om poate sa vada ca Dumnezeu este bun cu el ( Psalm 33:5 El iubeste dreptatea si neprihanirea; bunatatea Domnului umple pamantul.) , dar si mai mare cand poate sa vada ca Dumnezeu este in esenta Lui bun… Cand o va face, I se va inchina! Este ceea ce au facut cei ce, mai jos, au marturisit bunatatea lui Dumnezeu.

Psalm 25:8: ” Domnul este bun si drept: de aceea arata El pacatosilor calea.”
Bunatatea lui Dumnezeu este demonstrata in mantuir. De aceea, pentru mantuire omul trebuie sa-si exercite credinta nu in bunatatea lui innascuta, ci in bunatatea Lui vesnica.

Psalm 34:8: ” Gustati si vedeti ce bun este Domnul! Ferice de omul care se increde in El!”
Ea ar trebui incercata de toti oamenii.

Psalm 36:7: ” Cat de scumpa este bunatatea Ta, Dumnezeule! La umbra aripilor Tale gasesc fiii oamenilor adapost.”
Este demonstrata in siguranta vesnica a celor ce se bizuie pe ea.

Psalm 86:5: “ Caci Tu esti bun, Doamne, gata sa ierti, si plin de indurare cu toti cei ce Te cheama”.

Psalm 86:15: “ Dar Tu, Doamne, Tu esti un Dumnezeu indurator si milostiv, indelung rabdator si bogat in bunatate si in credinciosie.”

Motive de inchinare

Psalm 106:1: ” Laudati pe Domnul! Laudati pe Domnul, caci este bun, caci indurarea Lui tine in veci!”
Psalm 107:1: ,,Laudati pe Domnul, caci este bun, caci in veac tine indurarea Lui! “
Psalm 107:8: “ O, de ar lauda oamenii pe Domnul pentru bunatatea lui, si pentru minunile Lui fata de fiii oamenilor!”
Psalm 107:15: ” O, de ar lauda oamenii pe Domnul pentru bunatatea Lui, si pentru minunile Lui fata de fiii oamenilor!”
Psalm 119:68: ” Tu esti bun si binefacator: invata-ma oranduirile tale!”
Ieremia 33:11: ” …strigatele de bucurie si strigatele de veselie, cantecele mirelui si cantecele miresei, glasul celor ce zic: ,Laudati pe Domnul ostirilor, caci Domnul este bun, caci in veac tine indurarea Lui!` Glasul celor ce aduc jertfe de multamire in Casa Domnului”.

Daca vom avea inaintea ochilor nostri cat mai des bunatatea Lui vom fi incurajati sa ne inchinam Lui.
Cred ca un bun punct de plecare pentru imbunatatirea inchinarii pe care o aducem lui Dumnezeu ca si crestini individuali si in comun ca si biserica este BUNATATEA lui Dumnezeu.

Credeti ca Dumnezeu, Isus Hristos, si Duhul Sfant sunt intr-adevar buni? Pe ce va bazati? De ce ati crede ca Dumnezeu este bun? Pentru ca nu v-a pedepsit pentru pacate? Pentru ca l-a trimis pe Isus? Pentru ca, “va da de mancare”?

Da, da, dar mai sunt multe alte motive care vedeti, ne scapa! Sa le cautam impreuna.
Fiecare vede bunatatea lui Dumnezeu fata de el intr-un fel sau altul. Si asta-i foarte bine. Totusi, de multe ori aceste convingeri nu ne-au condus la o inchinare ferventa, la o lauda profunda a Numelui si caracterului Dumnezeului nostru, dupa cum vedem ca stau lucrurile in mijlocul nostru. (vezi, de multe ori care este starea bisericii in inchinare: impasibila si rece). Sa privim la urmatoarea intamplare.

“Inchinarea” tanarului fruntas

Privind la o intamplare din viata lui Isus vom vedea ca inainte de a-i primi inchinarea Isus ii cere tanarului sa stabileasca cine-i “bun”.

Tocmai cand era gata sa porneasca la drum, a alergat la El un om, care a ingenuncheat inaintea Lui, si L-a intrebat: ,,Bunule Invatator, ce sa fac ca sa mostenesc viata vesnica?“
“Pentru ce Ma numesti bun?” i-a zis Isus. ,,Nimeni nu este bun decat Unul singur: Dumnezeu”Marcu 10:18

Atunci s-a apropiat de Isus un om, si I-a zis: ,,Invatatorule, ce bine sa fac, ca sa am viata vesnica?“ El i-a raspuns: ,,De ce ma intrebi: ,Ce bine?` Binele este Unul singur. Dar daca vrei sa intri in viata, pazeste poruncile.`` Matei 19:16-17

Astfel, il vedem pe Isus ca-l mustra pe tanarul nobil bogat ca l-a numit “bun” fara sa fi marturisit mai intai ca-l recunoaste pe Isus ca fiind mai mult decat un simplu om. Isus ii cere sa stabileasca mai intai cine-i “bun”!
Sa stabilim si noi intai cum este Dumnezeu bun…A nu recunoaste ca Dumnezeu este bun si a nu te inchina Lui in consecinta, sta la originea stricaciunii morale a oamenilor.

  “Fiindca ce se poate cunoaste despre Dumnezeu, le este descoperit in ei, caci le-a fost aratat de Dumnezeu.
  In adevar, insusirile nevazute ale Lui, puterea Lui vesnica si dumnezeirea Lui, se vad lamurit, de la facerea lumii, cand te uiti cu bagare de seama la ele in lucrurile facute de El. Asa ca nu se pot dezvinovati; fiindca, macar ca au cunoscut pe Dumnezeu, nu L-au proslavit ca Dumnezeu, nici nu I-au multamit; ci s-au dedat la gandiri desarte, si inima lor fara pricepere s-a intunecat. S-au falit ca sunt intelepti, si au innebunit; si au schimbat slava Dumnezeului nemuritor intr-o icoana care seamana cu omul muritor, pasari, dobitoace cu patru picioare si taratoare. De aceea, Dumnezeu i-a lasat prada necuratiei, sa urmeze poftele inimilor lor; asa ca isi necinstesc singuri trupurile; caci au schimbat in minciuna adevarul lui Dumnezeu, si au slujit si s-au inchinat fapturii in locul Facatorului, care este binecuvantat in veci! Amin. Din pricina aceasta, Dumnezeu i-a lasat in voia unor patimi scarboase… Fiindca n-au cautat sa pastreze pe Dumnezeu in cunostinta lor, Dumnezeu i-a lasat in voia mintii lor blestemate, ca sa faca lucruri neingaduite. Astfel au ajuns plini de ori ce fel de nelegiuire, de curvie, de viclenie, de lacomie, de rautate; plini de pizma, de ucidere, de cearta, de inselaciune, de porniri rautacioase; sunt soptitori”…. ( Romani 1)

Ce este bunatatea Lui?

Tot binele se gaseste in natura Lui. Singura Fiinta care este din fire buna. Notiunea de bun nu se poate defini in afara lui Dumnezeu. Notiunea de bine este inseparabila de Fiinta lui Dumnezeu. Nu putem sa recunoastem existenta Lui fara sa recunoastem si bunatatea naturii Sale. De aceea, Pavel numeste bunatatea Lui dumnezeire pentru ca sunt calitati identice (vezi, Romani 1:20). De indata ce tagaduim bunatatea Lui tagaduim si dumnezeirea Lui.

In acelasi timp, trebuie sa intelegem ca a spune ca Dumnezeu este mare (maret) dar a omite ca este bun, inseamna a ne fauri un “dumnezeu” salbatic, un monstru inspaimantator care asemenea unei mari turbate este gata sa inghita pe oricine se apropie de El. Maretia Lui nu se poate desparti de bunatatea Lui, altfel am fi fost mistuiti de mult., striviti de mult de maiestatea Lui.

Un Dumnezeu care nu este bun, nu este dumnezeu deloc! Nici un om nu-si poate forma o idee despre Dumnezeu in mintea lui si sa aibe o parere mai buna despre altceva pentru ca orice altceva consideram mai bun decat Dumnezeu, ne facem un idol din acel lucru.

Toata ideea de bunatate se concentreaza in Fiinta lui la fel cum toate apele lumii converg in oceane. Insa nu am fi avut nici o idee despre bunatate daca istoria omenirii nu ar fi inregistrat atatea dintre faptele Sale. In mod natural avem o idee de rau, nu de bine. Binele trebuie invatat, nu raul!

Ideea sau notiunea de bunatate este pur si simplu absurda fara includerea lui Dumnezeu in definirea ei. Este exact ceea guverne si institutii din lume incearca acum sa faca dar nu reusesc. Sa impuna un “bine” fara a recunoaste ca singurul standard de comparatie al lui este Dumnezeul revelat in Isus Hristos. Reusesc europenii sa faca bine in Kosovo, de pilda? Inca nu se poate spune! Reuseste guvernul actual sa refaca economia inchizand fortat intreprinderi si lasand oamenii pe drumuri? Noi nu putem face bine fara a face si ceva rau, si fara ca raul sa fie alipit de noi! In schimb, Dumnezeu poate!

Pentru a intelege mai bine cum este Dumnezeu bun sa observam ca:
Bunatatea Lui nu este totuna cu sfintenia Lui. Sfintenia lui Dumnezeu reprezinta rectitudinea fiintei Lui care este pura, curata si fara cusur in sine, pe cand bunatatea Lui este o manifestare a vointei Sale fata de toate creaturile Sale carora le face bine. Despre sfintenia Lui putem spune ca straluceste cel mai bine prin legea Lui, dar bunatatea Lui este aratata fata de orice fiinta care isi trage existenta de la El si care isi primeste sustinerea de la El.

Bunatatea Lui nu este totuna cu mila Lui. Bunatatea Lui se arata mai multor primitori ai ei, decat mila Lui.
Aceasta este situatia tuturor uratorilor lui Dumnezeu, sau a oamenilor care nu vor sa renunte la pacate si sa se intoarca la El, sa se lepede de sine si sa-l recunoasca pe El ca Domn. Acestia beneficiaza nu de mila Lui, ci de bunatatea Lui. Problema devine grava atunci cand ei staruiesc in ignorarea bunatatii Lui si nu se intorc la El. Pentru sfidarea ei vor fi pedepsiti cum se cuvine.

Romani 2:3-5 : “Si crezi tu, omule, care judeci pe cei ce savarsesc astfel de lucruri, si pe cari le faci si tu, ca vei scapa de judecata lui Dumnezeu? Sau dispretuiesti tu bogatiile bunatatii, ingaduintei si indelungei Lui rabdari? Nu vezi tu ca bunatatea lui Dumnezeu te indeamna la pocainta? Dar, cu impietrirea inimii tale, care nu vrea sa se pocaiasca, iti aduni o comoara de manie pentru ziua maniei si a aratarii dreptei judecati a lui Dumnezeu.”

Demonii sunt monumente ale bunatatii creatoare a lui Dumnezeu dar nu si primitori sau instrumente ale milei Sale, deoarece sunt razvratiti. Harul lui Dumnezeu respecta fiinta rationala, mila Lui pe cea nenorocita, insa bunatatea lui se arata tuturor, brutelor si sfintilor, plantelor si pomilor, cat si omului constient se sine. Creatia a fost un act de bunatate, nu de mila, si la fel este si providenta Lui in sustinerea unor elementelor acestei lumi.

Multi au incercat sa batjocoreasca bunatatea lui Dumnezeu, spunand, “Da sigur, Dumnezeu e bun! Uite cum i-a nimicit pe cei ce locuiau in tara Canaanului inainte de venirea evreilor! Cum poti spune ca Dumnezeu e bun?” Ei bine, bunatatea lui Dumnezeu este dovedita si prin faptul ca acesti contestatari ai ei isi continua existenta nestanjeniti!

Psalm 85: “Tu ai fost binevoitor cu tara Ta, Doamne! Ai adus inapoi pe prinsii de razboi ai lui Iacov; ai iertat nelegiuirea poporului Tau, i-ai acoperit toate pacatele; -(Oprire). Ti-ai abatut toata aprinderea, si Te-ai intors din iutimea maniei Tale. Intoarce-ne iarasi, Dumnezeul mantuirii noastre! Inceteaza-Ti mania impotriva noastra! In veci Te vei mania pe noi? In veci iti vei lungi mania? Nu ne vei inviora iarasi, pentru ca sa se bucure poporul Tau in Tine? Arata-ne, Doamne, bunatatea Ta, si da-ne mantuirea Ta! Eu voi asculta ce zice Dumnezeu, Domnul: caci El vorbeste de pace poporului Sau si iubitilor Lui, numai, ei sa nu cada iarasi in nebunie. Da, mantuirea Lui este aproape de cei ce se tem de El, pentru ca in tara noastra sa locuiasca slava. Bunatatea si credinciosia se intalnesc, dreptatea si pacea se saruta.”

A beneficia de bunatatea Lui cum o fac multi care-l neaga si se fac ca nu o vad, este atitudinea care sta la baza stricaciunii lor. Bunatatea lui Dumnezeu este cuprinsa in toate atributele Sale. Toate lucrarile Sale sunt nimic altceva decat consecinte ale bunatatii Sale diferentiate prin numele lor in functie de “tintele” spre care este exercitata.

Cand Moise a vrut sa aibe o perspectiva aruncata asupra gloriei Sale, Dumnezeu a spus ca-i va da ocazia sa vada o intrezarire a bunatatii Sale:  “Domnul a raspuns: ,,Voi face sa treaca pe dinaintea ta toata frumusetea (desi, e vorba in engleza de “bunatatea” Lui) Mea, si voi chema Numele Domnului inaintea ta; Eu Ma indur de cine vreau sa Ma indur, si am mila de cine vreau sa am mila!``(Ex.33:19)

Exod 34:6: ” Si Domnul a trecut pe dinaintea lui, si a strigat: ,,Domnul, Dumnezeu este un Dumnezeu plin de indurare si milostiv, incet la manie, plin de bunatate si credinciosie.”

Manifestarea bunatatii Lui se face in creatie.

1. Bunatatea lui Dumnezeu este reflectata in creatia Lui, cand a spus despre fiecare lucru pe care l-a creat ca “este bun”. Daca inainte de creatie El Insusi nu ar fi fost bun atunci nimic din ceea ce a creat nu putea sa fie bun.
Oamenii privesc astazi la creatie, la paragina in care se gaseste si refuza sa vada bunatatea ei initiala. Este la fel cum ai privi la o catedrala splendida bombardata si ai spune ca arhitectii ei nu au nici idee despre frumos si arta! Daca am privi cu putina atentie, bunatatea lui Dumnezeu se vede in fiecare fir de iarba, in fiecare fulg de nea…
Demonstrarea bunatatii Sale a fost cauza tuturor lucrurilor creatiei Sale. Bunatatea Lui a constat in facerea din nimic a atator de multe lucruri… A fi, existenta, este mai buna decat nimic. Prin bunatatea Lui intreaga creatia a fost facuta. Dumnezeu nu a creat pentru ca este o Fiinta vie, ci pentru ca este o Fiinta buna.Creaturile sunt bune pentru ca El le-a facut asa, insa bunatatea Lui Insusi nu depinde de nimic din exterior.

2. Bunatatea lui Dumnezeu este demonstrata in Isus Hristos, prin mantuirea pe care ne-a adus-o.
Un subiect pe larg discutat in biserica noastra. Venirea lui Isus, viata, moartea si invierea Lui reprezinta o dovada suprema a bunatatii Lui Dumnezeu.

Bunatatea Lui aratata in mantuire/rascumparare o depaseste pe cea aratata la creatie. Este o culme a ei. Cand Adam a pacatuit in loc de a-i face pe loc un proces sumar urmat de o executie rapida e rebelului Dumnezeu pronunta binecuvantari si fagaduinte (Gen.3:15). Bunatatea Lui s-a manifestat inaintea justitiei Sale incalcate, si in timp ce-l izgoneste pe om din paradis ii ofera speranta recastigarii lui.

Tit 3:3-5: “Caci si noi eram alta data fara minte, neascultatori, rataciti, robiti de tot felul de pofte si de placeri, traind in rautate si in pizma, vrednici sa fim urati si urandu-ne unii pe altii. Dar, cand s-a aratat bunatatea lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru, si dragostea Lui de oameni, El ne-a mantuit, nu pentru faptele, facute de noi in neprihanire, ci pentru indurarea Lui, prin spalarea nasterii din nou si prin innoirea facuta de Duhul Sfant.”

Bunatatea Lui a motivat mantuirea noastra!

Generozitatea Lui in darea Fiului Sau pentru pacatele noastre este chiar mai mare decat aceea aratata la crearea noastra. Este o bunatate pe care nici macar ingerii nu pot sa o inteleaga. La creatie a facut o creatura inocenta din pamant. La rascumparare a refacut-o prin sangele Fiului Sau. La creare puterea Lui a facut soarele sa straluceasca deasupra noastra. La mantuire bunatatea Lui a facut dragostea Lui sa se reverse asupra noastra, foste obiecte ale maniei Lui. Pentru Fiul Lui si mantuirea care ne-a adus-o noi putem sa-i aducem lauda!

Bunatatea lui Dumnezeu este aratata in special fata de Biserica:  Psalm 31:19: “ O, cat de mare este bunatatea Ta, pe care o pastrezi pentru cei ce se tem de Tine, si pe care o arati celor ce se incred in Tine, in fata fiilor oamenilor!
Plangeri 3:25: ” Domnul este bun cu cine nadajduieste in El, cu sufletul care-L cauta.

3. Bunatatea lui Dumnezeu se vede in pedepsirea raului. Se vede in crearea iadului si trimiterea in iad a ingerilor cazuti si a oamenilor incorigibili.

Dreptatea lui Dumnezeu nu contrazice bunatatea naturii Sale. O proprietate a binelui este de a fi separat de rau, a-l uri cu desavarsire, si a urmari pedepsirea lui. Multi oameni pretind astazi ca, “un Dumnezeu iubitor nu ar fi creat iadul si nu i-ar trimite pe oameni acolo!”. Insa in realitate argumentul decurge in felul acesta : Tocmai fiindca este un Dumnezeu iubitor si bun, El a creat iadul pentru a inlatura raul. A nu pedepsi raul sugereaza o lipsa de bunatate.

Pentru ca este Dumnezeu nu poate fi slab inaintea raului! De aceea, iadul va exista fiindca Dumnezeu este bun (!) intr-adevar, o axioma a credintei crestine Este o cruzime din partea Lui? Dimpotriva, daca fiinte nemuritoare cu un suflet rau isi continua existenta nestanjenite raul lor ar acoperi totul iar sansa celor ce ar vrea sa scape de el ar fi distrusa. Raul s-ar perpetua la nesfarsit si toti am fi chinuiti pe veci de rau. Aceasta ar fi cruzimea adevarata ca domnia pacatului sa se instaureze vesnic.

Natura sfanta si bunatatea Dumnezeului nostru se afla intotdeauna in opozitie fata tot de tot ce este rau. Pentru aceia dintre oameni care se pocaiesc de rele si de pacate, existenta iadului nu mai constituie o amenintare, ci o asigurare ca pacatului i se va pune capat. Bunatatea lui Dumnezeu este demonstrata prin faptul ca s-a ocupat de pacat, de rau. Daca-l trecea cu vedere bunatatea Lui era indoielnica. Insa modul categoric si definitiv prin care il va pedepsi arata cat de bun este.

Este un argument greu de inghitit pentru cei ce nu vor sa se intoarca de la rau la Dumnezeu. Pentru cei carora le place raul si staruiesc in el. Insa Dumnezeu se va dovedi bun la urma pedepsindu-i.

4. Bunatatea lui Dumnezeu se vede in providenta Lui fata de om
Neemia 9 : “Si fiii lor au intrat si au luat tara in stapanire; ai smerit inaintea lor pe locuitorii tarii, Cananitii, si i-ai dat in mainile lor, impreuna cu imparatii si popoarele tarii, ca sa le faca ce le place. Au ajuns stapani pe cetati intarite si pe pamanturi roditoare; au stapanit case pline de tot felul de bunatati, puturi sapate, vii, maslini, si pomi roditori din belsug; au mancat, s-au saturat, s-au ingrasat, si au trait in desfatari, prin bunatatea Ta cea mare. Totusi, ei s-au rasculat si s-au razvratit impotriva Ta. Au aruncat Legea Ta la spatele lor, au ucis pe proorocii Tai, cari-i rugau fierbinte sa se intoarca la Tine, si s-au dedat la mari ocari fata de Tine. “

Lucrurile si bogatiile de care Israelul s-a bucurat in tara promisa Neemia le atribuite bunatatii lui Dumnezeu. Stia prea bine ca Israelul nu le merita dupa toata neascultarea aratata in pustie. Cand din nou s-au razvratit si nu i-au multumit, Dumnezeu le-a lovit recoltele, turmele si casele, intorcandu-i de unde au plecat. Nu numai atat, dar cand au crezut ca aceste bunuri li se cuvin si le apartin lor in exclusivitate, El i-a despartit de ele.

Bunatatea lui Dumnezeu se vede in a ne da lucruri si bunuri pentru a face posibila viata chiar si atunci cand ne-am dovedit complet nevrednici de ele. Iata totusi la ce ar trebui sa ne impinga aceasta bunatate a lui Dumnezeu:
Deuteronom 8:10: ” Cand vei manca si te vei satura, sa binecuvantezi pe Domnul, Dumnezeul tau, pentru tara cea buna pe care ti-a dat-o.
Psalm 103:2: “ Binecuvinteaza, suflete, pe Domnul, si nu uita nici una din binefacerile Lui!
Proverbe 3:9: ” Cinsteste pe Domnul cu averile tale, si cu cele dintai roade din tot venitul tau…”
Iacov 1:17:  “Orice ni se da bun si orice dar desavarsit este de sus, pogorandu-se de la Tatal luminilor, in care nu este nici schimbare, nici umbra de mutare.”

Vezi, cazul celor 10 leprosi: Luca 17:15-18: “Unul din ei, cand s-a vazut vindecat, s-a intors, slavind pe Dumnezeu cu glas tare. S-a aruncat cu fata la pamant la picioarele lui Isus, si I-a multamit. Era Samaritean. Isus a luat cuvantul, si a zis: ,,Oare n-au fost curatiti toti cei zece? Dar ceilalti noua, unde sunt? Nu s-a gasit decat strainul acesta sa se intoarca si sa dea slava lui Dumnezeu?“

Unde sunt astazi cei care isi amintesc sa se intoarca sa-i multumeasca pentru bunatatea Lui? Unde sunt batranii care sa se intoarca si multumeasca pentru varsta avansata in care si-au facut copii la casele lor si si-au vazut nepotii? Unde sunt tinerii care sa se intoarca sa multumeasca pentru ca s-au vazut scapati de comunism si de atatea alte necazuri? Spectrul celor “zece leprosi” inca atarna asupra noastra!

Bunatatea lui Dumnezeu se mai vede in intamplarile si ocaziile vietii:
Ezra 8:18: ” Si, fiindca mana cea buna a Dumnezeului nostru era peste noi, ne-au adus pe Serebia, barbat cu minte, dintre fiii lui Mahli, fiul lui Levi, fiul lui Israel, si cu el pe fiii si fratii lui, in numar de optsprezece.”
Neemia 2:18: ” Si le-am istorisit cum mana cea buna a Dumnezeului meu fusese peste mine, si ce cuvinte imi spusese imparatul. Ei au zis: ,,Sa ne sculam, si sa zidim!“ Si s-au intarit in aceasta hotarare buna.”

5. Bunatatea lui Dumnezeu se vede in a-i oferi omului legaminte, rasplati, promisiuni si conditii. Daca privim la Gen.2:17 vedem deja o prima conditie impusa omului. Domnul Dumnezeu a dat omului porunca aceasta: ,,Poti sa mananci dupa placere din orice pom din gradina; dar din pomul cunostintei binelui si raului sa nu mananci, caci in ziua in care vei manca din el, vei muri negresit.“

Este aceasta asprime sau bunatate? Daca privim mai atent la ea, vedem ca este sugerat ca daca moartea vesnica este o consecinta a neascultarii, atunci viata vesnica este rezultatul ascultarii. Un suveran absolut cum este Dumnezeu nu avea nevoie decat sa pretinda ascultare, fara sa ofere promisiunea rasplatirii ei. Insa oferind viata vesnica ca rasplata a ascultarii si dezvaluindu-i omului ca exista un asemenea rezultat, Dumnezeu se arata bun.
Da, asociata neascultarii este pedeapsa, dar de ce sa-i spui omului ca asociata ascultarii este o rasplata? Doar, daca vrei sa te arati bun fata de el? Sa-l incurajezi sa te asculte.

Stephen Charnock a spus despre acest aspect ca, “Dumnezeu promite ca sa poata rasplati si ameninta ca sa nu poata pedepsi.” Asta este bunatate!

6. Bunatatea lui Dumnezeu se vede in schimbarea noastra, in innoirea naturii noastre omenesti. Sa-l slavim pentru nasterea din nou!! Dupa caderea in pacat si in urma mostenirii pacatului noi oamenii suntem mai degraba asemenea regnului animal dupa trup, asemenea ingerilor dupa duhul nostru, asemenea lui Dumnezeu dupa chip, dar despartiti de El dupa fire si caracter.

Lucrurile s-au schimbat insa dupa intruparea Fiului, natura noastra fiind asumata si rascumparata de El, Isus ne-a unit din nou cu Dumnezeu prin credinta. Astfel, cel ce cred in Isus devine fiu al lui Dumnezeu prin creare, dar frate al lui Isus prin infiere.

“Fratii Mei”  Aceasta este denumirea pe care dupa inviere Isus o atribuie ucenicilor Sai:
Ioan 20:17 ,,Nu ma tinea“, i-a zis Isus; ,,caci inca nu M-am suit la Tatal Meu. Ci, du-te la fratii Mei, si spune-le ca Ma sui la Tatal Meu si Tatal vostru, la Dumnezeul Meu si Dumnezeul vostru.“
Si fiindca El s-a facut de aceeasi fire cu ei, spune ca, “nu-I este rusine sa-i numeasca ,,frati” (Evrei 2:11).

In Isus are loc rascumpararea firii noastre pamantesti care departe de a cunoaste acum perfectiunea, o va cunoaste totusi in ziua venirii Lui. Fiul s-a coborat pentru a ridica din mocirla umanitatea noastra.
Iata exprimata aici innoirea firii noastre si efectul nasterii din nou asupra ei: Ezechiel 36 , 25-27: “Va voi stropi cu apa curata, si veti fi curatiti; va voi curati de toate spurcaciunile voastre si de toti idolii vostri. Va voi da o inima noua, si voi pune in voi un duh nou; voi scoate din trupul vostru inima de piatra, si va voi da o inima de carne. Voi pune Duhul Meu in voi, si va voi face sa urmati poruncile Mele si sa paziti si sa impliniti legile Mele.”

Ce nu era posibil sa se implineasca intr-o fire pamanteasca decazuta, se poate acum intr-un innoita. Aceasta este bunatatea lui Dumnezeu. Romani 8:3-4: “Caci-lucru cu neputinta Legii, intrucat firea pamanteasca (Greceste: carnea, aici si peste tot unde e ,,firea pamanteasca“.) o facea fara putere-Dumnezeu a osandit pacatul in firea pamanteasca, trimetand, din pricina pacatului, pe insusi Fiul Sau intr-o fire asemanatoare cu a pacatului, pentru ca porunca Legii sa fie implinita in noi, cari traim nu dupa indemnurile firii pamantesti, ci dupa indemnurile Duhului.”

Bunatatea lui Dumnezeu se mai vede in:
a-i implini omului nevoile existentei sale pamantesti
a se ingriji de fericirea lui
a-i face legi si a-i stabili principii
a-l atrage sa-i primeasca mila
in primirea lui la intoarcere, la pocainta
In pastrarea tuturor lucrurilor:

Psalm 36:6-7: “Dreptatea Ta este ca muntii lui Dumnezeu, si judecatile Tale sunt ca Adancul cel mare. Doamne, Tu sprijini pe oameni si pe dobitoace! Cat de scumpa este bunatatea Ta, Dumnezeule! La umbra aripilor Tale gasesc fiii oamenilor adapost.

Fapte14:16-17: ” El, in veacurile trecute, a lasat pe toate Neamurile sa umble pe caile lor, macar ca, drept vorbind, nu s-a lasat fara marturie, intrucat v-a facut bine, v-a trimes ploi din cer, si timpuri roditoare, v-a dat hrana din belsug, si v-a umplut inimile de bucurie.”

In necazuri si prigoane:
Luca 12:11-12: “ Cand va vor duce inaintea sinagogilor, inaintea dregatorilor, si inaintea stapanirilor, sa nu va ingrijorati, cum veti raspunde pentru apararea voastra, nici ce veti vorbi; caci Duhul Sfant va va invata chiar in ceasul acela ce va trebui sa vorbiti.“
Luca 21:15: “Caci va voi da o gura si o intelepciune, careia nu-i vor putea raspunde, nici sta impotriva toti potrivnicii vostri.”

In ispite si in scurtarea lor, in intarirea noastra in ispite:
1Corinteni 10:13: ” Nu v-a ajuns nici o ispita, care sa nu fi fost potrivita cu puterea omeneasca. Si Dumnezeu, care este credincios, nu va ingadui sa fiti ispititi peste puterile voastre; ci, impreuna cu ispita, a pregatit si mijlocul sa iesiti din ea, ca s-o puteti rabda.

In credinciosia Lui fata de noi: (in daruirea Lui de sine fata de noi)
Ezechiel 37:27: “ Locuinta Mea va fi intre ei; Eu voi fi Dumnezeul lor, si ei vor fi poporul Meu.”
Ezechiel 32:38-39: “ Ei vor fi poporul Meu, si Eu voi fi Dumnezeul lor. Le voi da o inima si o cale, ca sa se teama de Mine totdeauna, spre fericire lor si a copiilor lor dupa ei.

1) Ce inseamna a ignora bunatatea lui Dumnezeu?

Romani 11:22: “ Uita-te dar la bunatatea si asprimea lui Dumnezeu: asprime fata de cei ce au cazut, si bunatate fata de tine, daca nu incetezi sa ramai in bunatatea aceasta; altmintrelea, vei fi taiat si tu.

2) Ce beneficii practice aduce amintirea in permanenta a bunatatii Lui?

Umbli in adevarul Lui
Psalm 26:3: ” Caci bunatatea Ta este inaintea ochilor mei, si umblu in adevarul Tau”.

Duce la inchinare
Psalm 63:3: ” Fiindca bunatatea Ta pretuieste mai mult decat viata, de aceea buzele mele canta laudele Tale.

Aratam bunatate fata de altii
Efeseni 4:32: ” Dimpotriva, fiti buni unii cu altii, milosi, si iertati-va unul pe altul, cum v-a iertat si Dumnezeu pe voi in Hristos”.

Daca vedem bunatatea Lui fata de noi, ne vom purta la fel cu dusmanii nostri si ii vom castiga pentru Hristos
Matei 5:44-47: ” Dar Eu va spun: Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va blestema, faceti bine celor ce va urasc, si rugati-va pentru cei ce va asupresc si va prigonesc, ca sa fiti fii ai Tatalui vostru care este in ceruri; caci El face sa rasara soarele Sau peste cei rai si peste cei buni, si da ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti. Daca iubiti numai pe cei ce va iubesc, ce rasplata mai asteptati? Nu fac asa si vamesii? Si daca imbratisati cu dragoste numai pe fratii vostri, ce lucru neobisnuit faceti? Oare paganii nu fac la fel?”

Vom avea rabdare cu cei ce ne fac raul sau pur si simplu, ne fac viata grea pe pamantul acesta!

CONCLUZIE:
Dintre toate atributele lui Dumnezeu bunatatea Lui si nu puterea, maiestatea, sau sfintenia Lui, ar trebui sa fie motivul care sa atraga cea mai profunda, sincera si ferventa inchinare din partea noastra.
Psalm 107:8: ” O, de ar lauda oamenii pe Domnul pentru bunatatea lui, si pentru minunile Lui fata de fiii oamenilor!”

Daca suntem slabi (nepasatori, insensibili) in inchinare este asa fiindca nu vedem bunatatea Lui aratata noua in atat de multe feluri si descoperita in general de Scriptura.

A fi constienti de bunatatea lui Dumnezeu ne va stimula inimile in a exprima recunostinta in inchinare. Sentimentul bunatatii Lui care ne va patrunde mintile si inimile ne va face sa-l iubim si sa-l adoram la randul nostru. Acesta ar fi raspunsul normal cuvenit fata de bunatatea Lui!

Ar trebui sa incercam sa exploram mai departe aceasta tema a bunatatii lui Dumnezeu cu speranta ca rezultatul descoperirilor noastre ne va indemna sa ne inchinam Lui si mai mult. Pentru moment sa ne inchinam Lui pentru ce am aflat astazi.

Daca vrea cineva sa-i exprime lui Dumnezeu lauda, inchinare, recunostinta pentru ca vede bunatatea Lui fata de el, il invit acum sa o faca public, in mijlocul adunarii. Nu-l lingusiti pe Dumnezeu, ci intr-adevar daca vedeti ca El este bun cu voi, multumiti-i! Daca ti-a umplut inima de multumire, ai ocazia acum sa ti-o golesti!

Dar daca iti este plina de nemultumire, invidie si amaraciune, pentru ca nu vezi bunatatea lui Dumnezeu fata de tine, fie prin circumstantele vietii tale, bunurile ce le ai, sau nu le ai, prin prietenii si mediul in care te gasesti, atunci mai bine taci, si cere-i sa te ajute sa incepi sa vezi bunatatea Lui nemarginita fata de tine!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *