Biruie ispitele vietii – (Iosif)

Biruie ispitele vietii – (Iosif)

Gen.39:1-20 (1 Cor.6:18)

I . Contextul lectiei

În Sfinta Scriptura, familia este asemanata deseori cu o casa .La sfârsitul Predicii de pe Munte, însusi Domnul Isus foloseste acest exemplu când vorbeste despre importanta temeliei.(Mat.7:21-29)

Pilda celor doua case, poate fi aplicata atât pentru viata spirituala personala, cât si pentru viata de familie. Acest exemplu ne confirma faptul ca lucrurile încintatoare de la suprafata , depind de lucrurile care nu se pot vedea . Casa construita de omul întelept, a rezistat tuturor încercarilor si provocarilor vietii, pentru ca avea temelia asezata pe stânca. Pe când casa construita de omul fara minte, s-a prabusit si prabusirea i-a fost mare, deoarece acesta si-a ales ca temelie nisipul. Ceea ce a facut diferenta între cele doua case a fost “temelia”.

Pastrând în atentie învatatura acestei pilde, putem spune ca multe familii se destrama, pentru ca cei ce intra în acest legamînt se concentreaza doar asupra lucrurilor de suprafata,vum ar fi:placere,posesiuni,prestigiu, petrecere, prieteni; neglijând lucrurile esentiale : curatie, cunostinta, credinta, consacrare, comunicare.

În cadrul urmatoarelor doua subiecte :”provocarile adolescentei “ si “luptele tineretii” vom studia împreuna o parte dintre lucrurile care formeaza o temelie tranica pentru viata de familie. Aceste subiecte ne vor ajuta sa întelegem ca pregatirea pentru întemeierea familiei trebuie sa înceapa cu mult înaintea momentului cînd tinerii hotarasc sa vina la altar.

Un sondaj recent arata ca în America 60% dintre adolescenti (11-17 ani) îsi pierd virginitatea, 70% nu mai recunosc autoritatea, 80% traiesc prima deceptie în dragoste, iar 90% isi pierd nadejdea pentru viitor. Ce reusita vor avea acesti adolescenti în viata de familie, daca pornesc deja înfrinti ? Nu-I de mirare faptul ca 2/3 dintre familiile care se întemeiaza astazi, sfârsesc prin divort.

În fata acestei triste realitati putem spune ca sunt pregatiti pentru viata de familie doar cei ce biruie provocarile adolescentei :

II. Continutul lectiei : Cum biruim ispitele din adolescenta ? (exemplul lui Iosif)

Urmarind viata lui Iosif, putem observa ca desi acesta a ajuns un mare demnitar în Egipt, a avut o deosebita viata de familie. A avut o sotie , iar copiii i-au fost numarati printre patriarhi. El a adus binecuvintarea nu numai pentru familia lui , ci a salvat chiar si familiile tatalui si-a fratilor sai, asigurind astfel cadrul in care s-a format poporul Israel. El a avut parte de aceaste binecuvintari pentru ca a trecut testul ispitei imoralitatii. Daca ar fi esuat în adolescenta , s-ar fi descalificat pentru slujirile pe care le-a implinit, iar usa binecuvintarilor ar fi ramas închisa.

1. Natura ispitei

Pentru Iosif ispita imoralitatii n-a fost numai o lupta a duhului cu poftele carnii, ci o adevarata hartuire fizica. Aceasta provocare a avut loc într-un moment de glorie, când toate lucrurile îi mergeau foarte bine. Stapânul sau vazând ca Dumnezeu îl însoteste si-i da biruinta în orice lucrare,i-a incredintat toate lucrurile si treburile casei.(Gen.39:1-6)

Încercând sa defineasca ispita, cineva a comparat-o cu momentul de publicitate din timpul emisiunilor TV, spunând : “Aceasta apare atunci când te astepti cel mai putin, revine chiar daca nu-o doresti si i-ai spus nu, si prezinta doar ceea ce pare maret,ascunzând bine efectele negative !”

Pentru a întelege însa natura ispitei cu care s-a confruntat Iosif, trebuie sa luam în considerare atentionarea facuta de Iacov atunci când prezinta fazele ispitei. Fratele Domnului arata ca ispita îsi are radacinile în poftele carnii, fiind provocata de un factor exterior (o momeala), ce genereaza o lupta launtrica (zamislire), care daca nu este câstigata în aceasta faza, da nastere pacatului, care odata înfaptuit aduce moartea. (Iacov 1:13-15)

Aceasta lupta launtrica este bine exemplificata în cazul ispitirii Evei. Aceasta a vazut fructul pomului din care Dumnezeu poruncise sa nu manince, l-a evaluat din perspective umana, si i-a pus o alta eticheta. Dupa ce l-a considerat bun, l-a dorit în inima ei si apoi a mîncat din el. (Gen.3:1-7) Cu siguranta ca Iosif a trecut prin acelasi proces, dar a avut curajul de-a spune “nu” înainte ca ispita sa devina pacat.

2. Puterea ispitei

În cazul lui Iosif, ispita a avut o deosebita putere pentru ca el era tânar si frumos la chip (Gen.39:6).Era singur în casa unor straini , departe de cei ce i-au daruit viata (Gen.39:1) . In copilarie nu s-a bucurat de caldura dragostei unei familii, fiind privit cu suspiciune chiar de proprii parinti si tradat si vândut de fratii sai. Iar propunerile pentru pacat venite din partea sotiei lui Potifar, au fost repetate (Gen.39:7-). Intreaga actiune s-a petrecut într-un moment când nu mai era nimeni în casa (Gen.39:11) iar sotia lui Potifar a actionat cu o deosebita insistenta (Gen.39:12). Pentru Iosif ispita cu care a fost provocat nu însemna numai biruinta poftelor si-a propunerilor imorale facute de o persoana de sex opus, ci si un act de nesupunere fata de stapâna sa. În acea vreme robul trebuia sa împlineasca toate serviciile solicitate de stapânul sau, fiind ceva obisnuit ca sclavii sa fie expoatati sexual. Cu toate ca neascultarea de stapân l-ar fi putut costa viata, Iosif a fost gata sa se împotrivesca ispitei , fiind pregatit sa plateasca orice pret. Pentru ca sunt momente si împrejurari în care si pentru noi ispita are mai mare putere, Domnul Isus ne-a învatat sa ne rugam spunând : “si nu ne duce in ispita” ; (sau nu ne lasa sa ajungem în locul unde ispita are cea mai mare putere). (Mat.6:13)

3. Biruinta ispitei

Desi era numai un adolescent , Iosif a biruit aceasta mare ispita,devenind un model pentru noi si un prototip al Domnului Isus. El stia ca pacatul cu care era ademenit este un mare rau (Gen.39:9), de aceea a privit ispita si situatia spre care era atras, din perspectiva lui Dumnezeu . Pentru ca traia binecuvântarea prezentei si-a însotirii lui Dumnezeu în toate treburile gospodariei stapinului sau ,(Gen.39:1-6) el a cunoscut ca pacatul propus, nu-I dupa voia Marelui sau Stapân.

Iosif stia care sunt limitele ascultarii de oameni si cele ale ascultarii de Dumnezeu. Desi l-a pus pe Dumnezeu pe primul loc al vietii sale, el a fost credincios si fata de stapânul sau. I-a recunoscut autoritatea si i-a respectat cuvântul , chiar daca acesta nu merita.(Gen.39: 5 si 9).Fiindca se temea de Dumnezeu, a ales mai degraba sa fuga din calea pacatului, decât sa-si pângareasca trupul si sufletul.(Gen.(39:12).

Prin atitudinea lui, Iosif ne arata ca nu-I de glumit cu pacatul. Pot birui ispitele vietii si cursele care conduc spre imoralitate, doar cei ce cunosc cât de mare este gravitatea acestui pacat, cât de grozave sunt urmarile lui si se împotrivesc diavolului si ispitelor vietii, fugind de tot ceea ce este rau (2 Tim.2:22). Desi a trebuit sa plateasca pentru atitudinea sa, el a preferat mai degraba întemnitarea, decit pierderea binecuvintarilor lui Dumnezeu (Gen.39:21-23)

Atitudinea pe care Iosif a avut-o fata de ipita imoralitatii ne confirma faptul ca el era un om cu convingeri ferme, cu un character sfânt si cu o conduita exemplara, pregatit pentru orice responsabilitate în societate si în familie.

III. Întrebari pentru discutie

  • Care sunt cele mai fregvente ispite ce-I atrag pe adolescenti în imoralitate astazi ?
  • Care sunt locurile unde aceste ispite au cea mai mare putere ?
  • Care sunt cele mai fregvente atitudini pe care adolescentii le au în fata ispitelor ?
  • Care sunt cauzele pentru care cei mai multi sunt înfrinti?
  • Care trebuie sa fie atitudinea parintilor pentru a-I ajuta pe copiii adolescenti din familiile lor sa biruie ispitele vietii ?
  • Ce argumente pro putea gasi Iosif pentru a-si motiva un eventual pacat al imoralitatii ?
  • Care dintre punctele tari din viata lui Iosif lipsesc cel mai mult adolescentilor astazi?

Pastor Dan Boingeanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *